Pradėti nuo savęs
Logistikos įmonėse kolektyvą neretai sudaro darbuotojai iš įvairių šalių. UAB „Laika Logistics“ direktorė Jekaterina Sobeskienė atskleidžia, kad verslui tai neša įvairiapusę naudą. Pasak jos, ateityje kitataučių darbuotojų logistikos srityje bus samdoma vis daugiau.
UAB „Laika Logistics“ vairuotojais dirba vis daugiau baltarusių, ukrainiečių ir kitų šalių atstovų. Įmonės direktorė pasakoja, kad specialiai kitataučių darbuotojų neieško, jų įdarbinimą nulemia rinkos sąlygos: vežėjų asociacijos „Linava“ duomenimis, Lietuvoje trūksta beveik 30 tūkstančių vairuotojų.
„Mes galėtume dirbti su vairuotojais iš Lietuvos, tačiau situacija yra labai sudėtinga. Daugelis lietuvių vairuotojų dirba užsienio šalių logistikos įmonėse, pavyzdžiui, Vokietijoje, Olandijoje. Į užsienio įmones lietuvius vilioja didesnis darbo užmokestis. Daugelis lietuviškų verslų negali konkuruoti su Vakarų šalių logistikos įmonėmis, tačiau mūsų mokami atlyginimai atrodo patrauklūs kitų šalių piliečiams – baltarusiams, ukrainiečiams. Neseniai darbuotojų gretas papildė ir atvykėliai iš Tadžikistano, Uzbekistano, net Indijos“, – sako J. Sobeskienė.
Įvairių tautų atstovai kolektyve – pranašumas
Pasak UAB „Laika Logistics“ vadovės, kitataučiai darbo kolektyve įmonei teikia įvairiapusę naudą. „Visų pirma, turėdami galimybę pažinti kitos kultūros ir mentaliteto žmonių, mokomės tolerancijos ir kantrybės. Kitataučiai darbuotojai taip pat yra pranašumas dirbant būtent logistikos versle – tenka bendrauti su klientais ir partneriais kitose šalyse, organizuoti vairuotojų reisus, todėl tiek tos šalies kalbos, tiek kultūros ir mentaliteto išmanymas palengvina bendradarbiavimą. Kurį laiką pas mus transporto vadybininkėmis dirbo dvi ukrainietės, todėl objektyviai galime įvertinti, kad kai kuriuos darbo procesus organizuoti buvo paprasčiau, – kalba J. Sobeskienė. – Dirbame ir su Vokietija bei Italija, todėl ieškome vadybininkų vokiečių bei italų, deja, Lietuvoje šių šalių piliečių, norinčių dirbti logistikos srityje retai pasitaiko. Mūsų biure daugiausia dirba lietuviai, o vairuotojais – baltarusiai ir ukrainiečiai.“
Kalba gali būti iššūkiu
J. Sobeskienė neslepia, kad rusų kalba, kuri būtina norint bendrauti su baltarusiais ir ukrainiečiais, gali būti iššūkiu. Lietuvos statistikos departamento duomenimis, susikalbėti rusiškai be problemų gali tik vyresnioji karta, o gimusieji po 1986 m. puikiai įvaldę anglų, prancūzų, vokiečių ir kitas kalbas. „Susiduriame su tam tikru paradoksu – daugiausia transporto vadyboje dirba jauni žmonės, tačiau būtent jaunimo tarpe mažai žmonių, mokančių rusų kalbą. Privalome samdyti darbuotojus, kurie susikalbėtų su vairuotojais ir rusakalbės rinkos partneriais bei klientais, todėl esame kiek apriboti, – atskleidžia UAB „Laika Logistics“ direktorė. – Žvelgiant į ateitį, iššūkiu gali tapti ir aštrėjanti situacija tarp Ukrainos bei Baltarusijos. Kol kas politinės simpatijos ir antipatijos netrukdo darbui, tačiau kaip bus toliau – sunku prognozuoti. 2023 metais planuojame dideliais žingsniais eiti į Ukrainos rinką, įmonė dirba su baltarusių vežėjais, todėl nesame tikri ar pavyks išvengti tam tikrų įtampų.“
Dosnumo kultūra
Kalbant apie kitataučius darbuotojus, J. Sobeskienė pabrėžia, kad labai svarbu, jog kardinaliai nesiskirtų mentalitetas, nesikirstų svarbiausios žmogiškosios vertybės. „Kol kas problemų dėl to nekyla. Mūsų įmonės darbuotojus vienija dosnumo kultūra. Esu įsitikinusi, kad norint imti, pirmiausia turi duoti. Daug metų remiame kelias organizacijas: „Lietuvos Caritą“, „Gydytojus raudonomis nosimis“, Vilniaus stačiatikių Šv. Marijos Magdalietės vienuolyną, esame parėmę R. Kaukėno paramos fondą, aukojame beglobių gyvūnų prieglaudoms. Šiemet susikoncentravome daugiau padėti „Lietuvos Caritui“ – padėjome nupirkti neįgaliųjų vežimėlius bei kalėdines dovanas seneliams. Nuolat kolektyvui akcentuojame, kokius gražius darbus pavyksta įgyvendinti bendromis visų pastangomis. Lietuvoje daug žmonių ir gyvūnų laukia pagalbos, o padėdami kitiems mes įprasminame savo kasdienius darbus. Aš asmeniškai labai gerai jaučiuosi padėdama. Mano nuomone, verslas turi nuolat didinti pelną ir padėti tiems, kam reikia pagalbos. Tikiu, kad pasaulį galime padaryti gražesnį, jei pradėsime nuo savęs, nuo savo aplinkos“, – sako UAB „Laika Logistics“ direktorė.
Šis straipsnis parengtas pagal projektą „Įmonių socialinės atsakomybės skatinimas” Nr. 08.5.1-ESFA-V423-02-0001, finansuojamą Europos socialinio fondo lėšomis.
