Alternatyvi energetika profesiniame mokyme
Dar visai neseniai šalies ugdymo įstaigos naudojo išimtinai neefektyvius energijos šaltinius ūkio reikmėms. Mokyklų pastatai, didelės erdvės, nors ir modernizuoti, bet naudoja tradicinę tinklo energetiką. Visgi tiek globalizacija, klimato atšilimas ir bendra edukacija atsinaujinančios energetikos klausimais bei netgi pačių energetikų verslo diversifikavimas link alternatyvių energijos šaltinių, socialinė atsakomybė ir veiklos tvarumo siekiai skatina mokymo įstaigas ieškoti kitų ūkio išlaikymo variantų. Mokyklų savininkai ieško galimybių modernizuoti ūkio dalį sutaupant ūkio išlaikymo lėšas. Šiai dienai jau ne viena mokykla naudoja alternatyvius energijos šaltinius.

Vilniaus prekybos, pramonės ir amatų rūmų nariai - VšĮ Elektrėnų profesinio mokymo centras dar 2010 metais garsiai kalbėjo, kad jaučiamas trūkumas jaunų ir perspektyvių energetikos specialistų, kurie galėtų aktyviai dalyvauti plėtojant Lietuvos energetikos sektorių ir dirbti saulės, vėjo elektrinėse, hidroelektrinėse ir biokurą kūrenančiose termofikacinėse elektrinėse. Be to, buvo aiškiai juntamas poreikis modernizuoti mokymo bazę, pagerinti esamų pastatų ir inžinerinių sistemų būklę bei užtikrinti taupų ir efektyvų energijos vartojimą. Nuo tada tikslingai buvo siekiama ne tik inžinerinių sistemų ir pastato efektyvumo didinimo alternatyviais energijos šaltiniais, bet ir mokomųjų priemonių ir programų plėtimo papildomomis alternatyvių energijos šaltinių naudojimo kompetencijomis.
Europos struktūrinių fondų lėšomis buvo atliekami modernizacijos projektai, bet svarbu pažymėti, jog modernizacija buvo atliekama net tik siekiant atnaujinti ir apšiltinti pastatus, bet ir siekiant įdiegti alternatyvius energijos šaltinius. Taigi, 2015 metais Elektrėnuose, ant profesinio mokymo centro pastato stogo įrengta saulės energijos generavimo sistema (elektrinė) prijungta prie išorinio elektros paskirstymo tinklo ir saulės šilumos surinkimo įranga grindinio šildymo kombinuotai sistemai papildyti. Atsinaujinančios energijos išteklių sistema buvo pritaikyta energetiniam efektyvinimui ir moksleivių praktiniam mokymui. Visi mokymo komponentai ir metodika pradėti orientuoti į tai, kad mokymas būtų kuo patogesnis ir efektyvesnis, atitinkamai, kad mokslas būtų „draugiškesnis aplinkai“. Keistai skambantis trijų žodžių junginys - „mokslas draugiškas aplinkai“ - išties savyje apima ne tik mokymo bazę, bet ir mokymo turinį. Mokymo turinys buvo praplėstas orientuojantis į įprastų profesijų prisitaikymą naujoms sąlygoms. Atitinkamai pavyzdinė elektriko modulinė profesinio mokymo programa buvo papildyta naujomis kompetencijomis: saulės fotovoltinių elektrinių įrangos montavimas ir vėjo energijos elektrinių montavimas. Taigi, dabar elektrikas į darbo rinką eina turėdamas žinių, o svarbiausia ir praktikos, atsinaujinančios energijos įrangos montavimo procese. Praktika, tai yra pagrindinis žodis, padedantis suvokti profesinio mokymo esmę. Profesiniame centre mokinys praktikuojasi realioje darbo aplinkoje, dirba su įrenginiais ir naudoja priemones, egzistuojančias darbo rinkoje. Dėka inovatyvių priemonių ir įrangos, mokytojas gali generuoti klaidas, simuliuoti realias situacijas, pasitaikančias darbo aplinkoje.


Atsinaujinančios energetikos idėjos VšĮ Elektrėnų profesinio mokymo centre įgyvendinamos saulės energijos panaudojimu, o papildomai nuo 2017 metų yra įdarbinta ir vėjo energija. Centre yra įrengtas fotovoltinės/vėjo energijos mokomasis stendas, lauke instaliuota vėjo jėgainė su meteorologine stotimi. Papildomai įsigytas ir mobilus elektros gamybos iš vėjo energijos tyrimo laboratorinis stendas. Visa atsinaujinančios energijos išteklių sistema padeda mokiniams šiuolaikiškai ir energetiškai efektyviai matuoti, vertinti ir analizuoti vėjo energetikos rodmenis.
Artimiausiuose planuose centre yra aplinkai draugiškų energijos rūšių plėtojimas ne tik saulės ir vėjo, bet hidro, biokuro elektrinių, kuro elementų, šilumos siurblių technologijų pritaikymas elektros ir šilumos srityse.
Įvairios informacijos galima rasti tiek Elektrėnų profesinio mokymo centro interneto svetainėje www.epmc.lt, tiek sekant Facebook socialinio tinklo profilį - VšĮ Elektrėnų profesinio mokymo centras.
Straipsnis publikuojamas įgyvendinant projektą „Įmonių socialinės atsakomybės skatinimas“ (Nr. 08.5.1-ESFA-V-423-02-0001), finansuojamą iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų.